•  Co powinien wiedzieć każdy Polak? /Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? /Jaki jest mój kraj? /Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
      • Co powinien wiedzieć każdy Polak? /Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? /Jaki jest mój kraj? /Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.

      • 27.11.2022 18:25
      • Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
        Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę w tematach: 

        - jakie są polskie symbole narodowe,
        - o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie,
        - co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości,
        - co to jest legenda i jaką treść mają wybrane legendy,
        - z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,
        - gdzie są wypiekane pierniki i obwarzanki oraz co to jest kwaśnica i jak się ją przyrządza,
        - jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla danego regionu Polski.
        - jaki jest kosmos,
        - jak wygląda Układ Słoneczny,
        - jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,
        - jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica,
        - jak wygląda Księżyc,
        - jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,
        - jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta,
        - czym się różni meteoroid od meteorytu,
        - czym naprawdę jest spadająca gwiazda,
        - czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta.

        10 listopada wspólnie z całą społecznością szkolną zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego oraz uczestniczyliśmy w jakże pięknie przygotowanej akademii z okazji Święta Niepodległości Polski. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat barw flagi i godła, wiedzą co oznaczają poszczególne kolory. Poznały sąsiadów Polski, zapoznały się z ich flagami. 
        W świecie polskich legend, czyli zapoznanie z legendami: „Smok Wawelski”, „Żółta ciżemka” oraz „Złota kaczka”. Przedszkolaki wiedzą, z którego miasta pochodzi dana legenda, potrafią je samodzielnie opowiedzieć. Wiedzą również, że legenda to najczęściej wymyślona opowieść, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.
        Potrawy regionalne, to temat, który przedszkolakom przyniósł mnóstwo radości, gdyż mogły skosztować m.in. pierniczki, oscypki oraz powidła. Każdy przedszkolak wie, z jakiego rejonu kraju pochodzą, jakie składniki są potrzebne do ich wyrobu.
        Przedszkolaki zapoznały się ze strojami i muzyką z różnych zakątków Polski, obejrzały piękne występy zespołów tanecznych m.in.: krakowski, kurpiowski, polonez, mazurek. Chętnie tańczyły do tych skocznych piosenek. Wybraliśmy się wspólnie w podróż po Polsce i dzieci zapoznały się z największymi zabytkami takich miast jak Kraków, Warszawa czy Poznań.

        W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o Kosmosie. Dzieci zapoznały się z gwiazdozbiorami: Smoka, Żyrafy, Kasjopei oraz Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy, a chętne dzieci miały za zadanie ułożyć wybrany gwiazdozbiór z klocków. Układ słoneczny to temat bardzo interesujący nasze przedszkolaki, świetnie zapamiętały poszczególne planety leżące od słońca, wiedzą też że słońce to największa gwiazda. Stworzyliśmy własną planszę z układem słonecznym, a każdy przedszkolak miał możliwość umieścić na niej dany element. Dzieci wiedzą, co można spotkać w kosmosie, i że nie są to tylko planety, ale również kosmonautów, rakiety, sondy kosmiczne oraz meteory. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: astronauta, kosmonauta i tajkonauta i wiedzą, że nic ich nie różni, tylko kraj z którego pochodzą. Stworzyliśmy wspólnie zabawkę sensoryczną, czyli butelkę galaktyczną. która wywarła ogromne wrażenie na przedszkolakach i każdy chciał choć chwilę się nią pobawić i zobaczyć jak wytwarzają się w niej pęcherzyki powietrza. Przedszkolaki dowiedziały się co łączy meteoroid, meteor i meteoryt. Rozmawialiśmy również na temat ufoludków. Dzieci opowiadały jak je sobie wyobrażają i czy istnieją naprawdę.

        Dzień Kredki. W tym dniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o „Białej krainie i królu Koloruchu”. Opowiadanie bardzo spodobało się przedszkolakom, gdyż ze smutnej opowieści o białym i nudnym świecie, zmienił się w piękny i kolorowy i taki musimy dzieciom ukazywać. Wspólna zabawa, w której każdy wylosował ulubioną kredkę, a później odpowiadał na pytania zadane przez Nauczycielkę dotyczącą danego kolory, była świetną zabawą nie mającą końca.

        Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki zapoznały się z historią Pluszowego Misia. Dowiedziały z czego pluszowy miś jest zrobiony i jak powstaje. W tym dniu przedszkolaki przyniosły swoje ulubione misie i każdy z nich zaprezentował swojego ulubieńca, podał jego imię, opisywał kolor oraz co lubi robić. Rozmawialiśmy na temat znanych misiów z bajek i nie tylko. Dzieci wspólnie ze swoimi misiami bawiły się w kole do muzyki „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Przedszkolaki w tym dniu wykonały prace plastyczne pt.„Miś”.

        Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki, które są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię dziecięcą, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. Przedszkolaki wraz z "0" uczestniczyły w wielu zabawach, w których z przymrużeniem oka poznawały swoją przyszłość, wybrany zawód, wymarzoną podróż. Nie zabrakło tradycyjnego lania wosku oraz tańców i zabaw przy skocznej muzyce. Czy wróżby się spełnią? Przyszłość pokaże. Pewne jest to, że Andrzejki przyniosły dzieciom wiele radości i były wspaniałą okazją do wspólnej zabawy.


         
      • Wróć do listy artykułów