• Warsztaty tworzenia świec
          • Warsztaty tworzenia świec

          • Uczniowie klas 1-3, 0 oraz przedszkola, uczestniczyły w warsztatach tworzenia świec, podczas których projektowali i wykonywli kolorowe i pachnące świeczki żelowe w szklanych naczyniach z rozmaitymi dodatkami, np. gwiazdek, reniferów, prezentów, choinek, kwiatów, kamyków oraz innych ozdób. Na koniec ozdobnie zapakowali własnoręcznie wykonane świeczki, które będą doskonałym prezentem dla bliskich.

             

             

        • Lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI”
          • Lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI”

          • Nadal intensywnie korzystamy ze sprzętu zakupionego w ramach programu laboratoria przyszłości. Tym razem na lekcji techniki uczniowie mogli zapoznać się z mikrokontrolerami "Arduino" czyli programowalnymi układami, które w połączeniu z innymi akcesoriami elektronicznymi służą do sterowania różnych urządzeń technicznych.
            Igor uczeń klasy VI zmontował i zademonstrował układ sterujący diodą. Najpierw pobrał i zainstalował środowisko ARDUINO IDE na komputerze, zmontował układ elektryczny, napisał aplikację za pomocą, której sterował układem. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów i przybliżyła im zagadnienia elektroniki. Uczniowie z niecierpliwością oczekują na kolejne zajęcia z ARDUINO.

            Informacje o programie: https://gov.pl/web/laboratoria/o-programie
            #LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlosci

             

        • Pieczenie pierników i Warsztaty Bożonarodzeniowe
          • Pieczenie pierników i Warsztaty Bożonarodzeniowe

          •  Przedszkolaki wraz z 0 i klasami 1 i 8 wypiekały pierniczki. Z pomocą pań praca z przygotowaniem wypieków szła sprawnie i bez trudu. Uczniowie klasy VIII przygotowli ciasto, następnie wszystkie dzieci wałkowały i wykrawały pierniki różnych kształtów przy pomocy foremek. Nie zabrakło choinek, reniferów, mikołajów, gwiazdek i wielu, wielu innych. Po włożeniu wyciętych ciastek do piekarnika w całej szkole zaczął unosić się słodki zapach korzennych pierników, przywołujący na myśl dom, święta, rodzinną atmosferę i wiele innych miłych skojarzeń. Wspólne pieczenie i dekorowanie pierników było doskonałą zabawą, której efekty będą nam towarzyszyć przez całe Święta! Pięknie przyozdobione pierniki będą wspaniałą dekoracją świątecznego stołu, a ich wyjątkowo intensywny aromat będzie nam towarzyszyć przez cały okres Świat Bożego Narodzenia.

            W czwartek 22 grudnia zostały zorganizowane WARSZTATY BOŻONARODZENIOWE przygotowujące i wprowadzające nas w radosny nastrój oczekiwania na Boże Narodzenie. Celem warsztatów było rozbudzanie aktywności dzieci, rozwijanie zdolności i odczuwanie radości z podejmowanej aktywności umysłowej i plastycznej, a także kształtowanie wrażliwości i ekspresji twórczej. Pod okiem nauczycielek, dzieci pomalowały i ozdobiły śliczne choinki, które będą piękną ozdobą Świątecznego stołu.

             

        • Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon.
          • Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon.

          • Robot Photon to pierwszy na świecie interaktywny robot edukacyjny, który rozwija się razem z dzieckiem - jego umiejętności są ściśle powiązane z tym czego nauczyło się dziecko. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez doświadczenia i eksperymenty. To właśnie dzięki temu mogą szybko rozwinąć umiejętność logicznego myślenia, która jest kluczem do sukcesu w ich dorosłym życiu. Dlatego Photon uczy poprzez zabawę, przekazując całą wiedzę na temat technologii i możliwości robota w podświadomy sposób, poprzez zwariowane zwroty akcji historii fabularnej, w której dziecko wspólnie z robotem bierze czynny udział.
        • Zajęcia plastyczne
          • Zajęcia plastyczne

          •        Wkrótce Święta Bożego Narodzenia, które każdemu kojarzą się z choinką, prezentami oraz z wysyłaniem i składaniem życzeń. W naszej szkole na zajęciach plastycznych uczniowie postanowili wykonać kartki świąteczne. Wcześniej przygotowali niezbędne przybory i materiały. Z zapałem zabrali się do pracy. Pomocą uczniom służył Środowiskowy Dom Samopomocy i zaproszona na zajęcia pani  Weronika. Pokazała przykłady kartek świątecznych robionych ręcznie. Podczas pracy instruowała, doradzała jakie dobrać elementy dekoracyjne. Wysyłanie bliskim kartek świątecznych jest zwyczajem, który niestety zamiera, dlatego postanowiliśmy pielęgnować tę piękną tradycję. Wykonane  kartki zostaną wysłane przyjaciołom naszej szkoły.  Uczniowie mieli również okazję obserwować pracę przy wykonywaniu witraży.
                      Za pomoc w organizacji i przeprowadzenie zajęć, a także miłą atmosferę dziękujemy Pani Kierownik ŚDS oraz pani Weronice.
                     Wspólna plastyczna twórczość połączona z radością tworzenia świątecznych kartek dała nam mnóstwo  zabawy.

        • Poznajcie św. Mikołaja/ Jakie sporty uprawiam zimą?/ Który żywioł jest najważniejszy?/ „Barbórka – Święto Górników”/ ”Akcja „I Ty zostań Świętym Mikołajem”.
          • Poznajcie św. Mikołaja/ Jakie sporty uprawiam zimą?/ Który żywioł jest najważniejszy?/ „Barbórka – Święto Górników”/ ”Akcja „I Ty zostań Świętym Mikołajem”.

          • W ostatnich tygodniach dzieci dowiedziały się:
            - kim był św. Mikołaj,
            - jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach,
            - czym jest wolontariat,
            - jak ubrany jest św. Mikołaj,
            - co Mikołajowi sprawia największą przyjemność,
            - jak wygląda zaprzęg Mikołaja,
            - dlaczego Rudolf spełnia w zaprzęgu wyjątkową rolę,
            - jak możemy pomagać innym i dlaczego jest to takie ważne,
            - jak wygląda i czym zajmuje się górnik, dzieci dowiedzą się:
            - jakie są oznaki zimy,
            - jak nazywają się dni tygodnia,
            - jakie sporty można uprawiać w zimie,
            - jakie własności ma śnieg, badanie właściwości śniegu,
            - sztuczny śnieg – wykonanie masy sensorycznej,

            - jak wygląda zimowy krajobraz,
            - który żywioł jest najważniejszy,
            - ogień jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
            - woda jako żywioł i jej rola w życiu człowieka,
            - ziemia jako żywioł i jej rola w życiu człowieka,
            - powietrze jako żywioł i jego rola w życiu człowieka.

            „Barbórka – Święto Górników”.
            Przedstawienie pracy górnika. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat Barbórki, czyli tradycyjnego święto górników, które jest obchodzone 4 grudnia. W tym dniu dziękujemy górnikom za ich pracę. Dzieci poznały również różne zastosowania węgla – prezentacja.
            ”Akcja „I Ty zostań Świętym Mikołajem”.
            „I Ty zostań Świętym Mikołajem” – akcja charytatywna w której nasza szkoła bierze udział. W naszej akcji pomagamy dzieciom z Domów dziecka w Olkuszu. Udział przedszkolaków w tej akcji ma na celu rozwijanie postawy prospołecznej i uświadamianie dzieciom, że niektóre osoby nie poradzą sobie same bez pomocy innych. Przedszkolaki już wiedzą, że pomaganie drugiemu człowiekowi powinno być bezinteresowne.
            Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon.

            Robot Photon to pierwszy na świecie interaktywny robot edukacyjny, który rozwija się razem z dzieckiem - jego umiejętności są ściśle powiązane z tym czego nauczyło się dziecko. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez doświadczenia i eksperymenty. To właśnie dzięki temu mogą szybko rozwinąć umiejętność logicznego myślenia, która jest kluczem do sukcesu w ich dorosłym życiu. Dlatego Photon uczy poprzez zabawę, przekazując całą wiedzę na temat technologii i możliwości robota w podświadomy sposób, poprzez zwariowane zwroty akcji historii fabularnej, w której dziecko wspólnie z robotem bierze czynny udział.

             
        • Spotkanie ze Świętym Mikołajem 🎅🎁🎄
          • Spotkanie ze Świętym Mikołajem 🎅🎁🎄

          • Wizyta świętego Mikołaja w naszej szkole, to jeden z  najbardziej wyczekiwanych przez dzieci dni w roku. Mikołaj odwiedził nas we wtorek 6 grudnia. Na wstępie dzieci zaskoczyły Świętego i zaprezentowały swoje umiejętności wokalne. Mikołaj bardzo dziękował za pieknie zaśpiewane piosenki. Były prezenty, wspólne zdjęcia i rozmowy z tak dostojnym gościem. W tym dniu dzieci zadbały o to, aby ich strój był w kolorze czerwonym i każdy założył na głowę mikołajkową czapkę. Zgodnie z tradycją klasy 4-8 wręczyły sobie losowo wybrane upominki.

            Nazajutrz Mikołaj przygotował dla każdego dziecka kolejny prezent w postaci pamiątkowego zdjęcia z Mikołajem. 

            To był bardzo radosny i miły dzień. Cieszymy się, że Święty Mikołaj o nas pamiętał i czekamy na jego wizytę w przyszłym roku. Wizyta wyjątkowego gościa wprowadziła wszystkich w radosny klimat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.

            Dziękujemy wszystkim za okazaną pomoc w organizacji uroczystości, a Świętemu Mikołajowi serdecznie dziękujemy za odwiedziny.

             

        • Andrzejki w naszej szkole🎶💃🕺
          • Andrzejki w naszej szkole🎶💃🕺

          • Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki. To nie tylko święto wróżb i czarów ale także tańca i dobrej zabawy. To doskonała okazja, by wspomnieć dawne tradycje i obyczaje związane z tym świętem. W polskiej tradycji to ostatnia okazja do zabawy przed adwentem.

            Dzieci z klas młodszych przygotowały poczęstunek i różne andrzejkowe zabawy. Były tańce przy ulubionej muzyce, dużo radości i uciechy. Uczniowie wraz z wychowawcami zgłębiali tajniki wróżb i zwyczajów andrzejkowych. Klasy starsze bawiły się wspólnie na dyskotece przy różnorodnych przebojach.  Wszyscy wspaniale spędzili czas, humory dopisały. Będzie to niezapomniany czas.

             

        • I Ty zostań Świętym Mikołajem 🧑‍🎄🎁
          • I Ty zostań Świętym Mikołajem 🧑‍🎄🎁

          • „I TY ZOSTAŃ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM”

            Zapraszamy wszystkich do Akcji organizowanej przez naszą szkołę: „I Ty zostań Św. Mikołajem”, gdzie możesz zrealizować marzenie dzieci z Domu Dziecka "Dworek Marzeń" w Olkuszu oraz Dom Dziecka "Pomocną Dłoń" w Olkuszu. 

            W ramach Akcji chcemy przekazać dla dzieci świąteczne paczki i zwracamy się do Państwa z prośbą o wsparcie poprzez zbiórkę: słodyczy, książek, artykułów szkolnych, kosmetyków oraz gier edukacyjnych, które sprawią radość dzieciom potrzebującym naszego wsparcia. Największe zapotrzebowanie dla dzieci w wieku 13-18 lat. 

            Zbiórka trwa od 5 do 16 grudnia.

            p.s. Prosimy, aby przekazywane produkty miały przynajmniej kilku miesięczną datę ważności, a gry i książki nie były zniszczone.

            Szczegóły u organizatorów akcji: Bąchor Paulina, Jadwiga Salawa, Musiał Urszula.

            Zapraszamy do przyłączenia się do akcji. Czekamy na Wasze wsparcie :)

        • Dzień Życzliwości.
          • Dzień Życzliwości.

          • 21 listopada obchodziliśmy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Jest to święto, które wywołuje pozytywne emocje. Każdy z nas potrzebuje miłego słowa czy gestu. Dla podkreślenia tego dnia uczniowie i nauczyciele otrzymali ,,uśmiechniętą buźkę". Uczniowie z klasy II i III zaprezentowali scenkę ,,Czarodziejskie słowa". Działała także ,,Poczta życzliwości". Każdy mógł przekazać życzliwe słowa do wybranych osób. Świetnym pomysłem była fotobudka. Podsumowaniem akcji była ,,Iskierka życzliwości" wysłana przez przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego, która puściła ją, mówiąc:

            ,,Iskierkę życzliwości puszczam w krąg, niech powróci do moich rąk".

        •  Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
          • Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.

          • Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na tematy:

            - jakie są polskie symbole narodowe,
            - o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie,
            - co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości,
            - co to jest legenda i jaką treść mają wybrane legendy,
            - z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,
            - gdzie są wypiekane pierniki i obwarzanki oraz co to jest kwaśnica i jak się ją przyrządza,
            - jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla danego regionu Polski.
            - jaki jest kosmos,
            - jak wygląda Układ Słoneczny,
            - jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,
            - jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica,
            - jak wygląda Księżyc,
            - jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,
            - jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta,
            - czym się różni meteoroid od meteorytu,
            - czym naprawdę jest spadająca gwiazda,
            - czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta.


            10 listopada wspólnie z całą społecznością szkolną zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego oraz uczestniczyliśmy w jakże pięknie przygotowanej akademii z okazji Święta Niepodległości Polski. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat barw flagi i godła, wiedzą co oznaczają poszczególne kolory. Poznały sąsiadów Polski, zapoznały się z ich flagami. 
            W świecie polskich legend, czyli zapoznanie z legendami: „Smok Wawelski”, „Żółta ciżemka” oraz „Złota kaczka”. Przedszkolaki wiedzą, z którego miasta pochodzi dana legenda, potrafią je samodzielnie opowiedzieć. Wiedzą również, że legenda to najczęściej wymyślona opowieść, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.
            Potrawy regionalne, to temat, który przedszkolakom przyniósł mnóstwo radości, gdyż mogły skosztować m.in. pierniczki, oscypki oraz powidła. Każdy przedszkolak wie, z jakiego rejonu kraju pochodzą, jakie składniki są potrzebne do ich wyrobu.
            Przedszkolaki zapoznały się ze strojami i muzyką z różnych zakątków Polski, obejrzały piękne występy zespołów tanecznych m.in.: krakowski, kurpiowski, polonez, mazurek. Chętnie tańczyły do tych skocznych piosenek. Wybraliśmy się wspólnie w podróż po Polsce i dzieci zapoznały się z największymi zabytkami takich miast jak Kraków, Warszawa czy Poznań.


            W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o Kosmosie. Dzieci zapoznały się z gwiazdozbiorami: Smoka, Żyrafy, Kasjopei oraz Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy, a chętne dzieci miały za zadanie ułożyć wybrany gwiazdozbiór z klocków. Układ słoneczny to temat bardzo interesujący nasze przedszkolaki, świetnie zapamiętały poszczególne planety leżące od słońca, wiedzą też że słońce to największa gwiazda. Stworzyliśmy własną planszę z układem słonecznym, a każdy przedszkolak miał możliwość umieścić na niej dany element. Dzieci wiedzą, co można spotkać w kosmosie, i że nie są to tylko planety, ale również kosmonautów, rakiety, sondy kosmiczne oraz meteory. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: astronauta, kosmonauta i tajkonauta i wiedzą, że nic ich nie różni, tylko kraj z którego pochodzą. Stworzyliśmy wspólnie zabawkę sensoryczną, czyli butelkę galaktyczną. która wywarła ogromne wrażenie na przedszkolakach i każdy chciał choć chwilę się nią pobawić i zobaczyć jak wytwarzają się w niej pęcherzyki powietrza. Przedszkolaki dowiedziały się co łączy meteoroid, meteor i meteoryt. Rozmawialiśmy również na temat ufoludków. Dzieci opowiadały jak je sobie wyobrażają i czy istnieją naprawdę.


            Dzień Kredki. W tym dniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o „Białej krainie i królu Koloruchu”. Opowiadanie bardzo spodobało się przedszkolakom, gdyż ze smutnej opowieści o białym i nudnym świecie, zmienił się w piękny i kolorowy i taki musimy dzieciom ukazywać. Wspólna zabawa, w której każdy wylosował ulubioną kredkę, a później odpowiadał na pytania zadane przez Nauczycielkę dotyczącą danego kolory, była świetną zabawą nie mającą końca.


            Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki zapoznały się z historią Pluszowego Misia. Dowiedziały z czego pluszowy miś jest zrobiony i jak powstaje. W tym dniu przedszkolaki przyniosły swoje ulubione misie i każdy z nich zaprezentował swojego ulubieńca, podał jego imię, opisywał kolor oraz co lubi robić. Rozmawialiśmy na temat znanych misiów z bajek i nie tylko. Dzieci wspólnie ze swoimi misiami bawiły się w kole do muzyki „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Przedszkolaki w tym dniu wykonały prace plastyczne pt.„Miś”.


            Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki,które są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię dziecięcą, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. Przedszkolaki wraz z "0" uczestniczyły w wielu zabawach, w których z przymrużeniem oka poznawały swoją przyszłość, wybrany zawód, wymarzoną podróż. Nie zabrakło tradycyjnego lania wosku oraz tańców i zabaw przy skocznej muzyce. Czy wróżby się spełnią? Przyszłość pokaże. Pewne jest to, że Andrzejki przyniosły dzieciom wiele radości i były wspaniałą okazją do wspólnej zabawy.

             

        • Lekcja  z wykorzystaniem  sprzętu zakupionego w ramach Programu ,,LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"
          • Lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu ,,LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"

          • Lekcja muzyki.
             Na zajęciach z muzyki uczniowie kl. 4 poznali sprzęt do nagłośnienia min. mikser, mikrofony nagłowne i bezprzewodowe. Zapoznali się z jego podstawową obsługą oraz zaplanowali jak go wykorzystać na zajęciach. Chłopcy podłączali poszczególne elementy by działały. Dziewczynki śpiewały piosenki i dzieliły się wrażeniami. Dużą zaletą tego sprzętu jest brak kabla łączącego mikrofon z urządzeniem wzmacniającym dźwięk, co zapewnia pełną swobodę ruchów. Zdobyte umiejętności w zakresie obsługi sprzętu zostaną zaprezentowane podczas uroczystości szkolnych. Będziemy doskonalić obsługę nagłośnienia na kolejnych zajęciach.

             

            Informacje  o programie: https://gov.pl/web/laboratoria/o-programie
            #LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlosci

             

        • Zebranie z rodzicami.
          • Zebranie z rodzicami.

          • Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną serdecznie zaprasza rodziców naszych uczniów na spotkanie, które odbędzie się dnia 21 listopada o godzinie 17:00. .

        • Pasowanie na czytelnika.
          • Pasowanie na czytelnika.

          • Dnia 10.11.2022r. podczas uroczystych obchodów Święta Niepodległości, odbyło się pasowanie uczniów klasy pierwszej na czytelnika biblioteki szkolnej. Każdy uczeń dostał kartę czytelnika, zakładkę do książki wykonaną przez uczniów klasy 8 oraz Wyprawkę Czytelniczą.

            Pasowanie na czytelnika to ważny dzień. Otwiera przed uczniami nową drogę. Zachęcamy Was do częstego odwiedzania biblioteki!

        • Obchody Narodowego Święta Niepodległości
          • Obchody Narodowego Święta Niepodległości

          • W czwartek, 10 listopada o godzinie 11:11 przyłączyliśmy się do tysięcy głosów w całej Polsce i zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego (wszystkie zwrotki), przyłączając się tym samym, kolejny już raz, do ogólnopolskiej akcji SZKOŁA DO HYMNU.

            Uczniowie z klasy 5 i 6 przygotowali program artystyczny na temat Święta Niepodległości Polski.
            Do występu zaangażowano również uczniów z Ukrainy.
            Następnie poszczególne klasy zaprezentowały swoje umiejętności wokalne i instrumentalne (Małgosia z klasy 4 – saksofon, Paweł z klasy 6 i Piotr z klasy 8 – akordeon).

            Całą akademię zakończyliśmy odśpiewaniem hymnu szkoły.

             

        • Odblaskowa 2022.Opis realizacji zadań.
          • Odblaskowa 2022.Opis realizacji zadań.

          • Podsumowaliśmy udział w akcji, który można już uznać za szkolną tradycję. Jak co rok, od września po koniec października, zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo na drodze oraz zalety używania elementów odblaskowych.

            Uczniowie klas I-VIII mają do dyspozycji 50 kamizelek odblaskowych. Są wykorzystywane w czasie wycieczek i zajęć pozaszkolnych. Posiadają także  elementy odblaskowe (w tym roku dodatkowo – klasa I), używają ich na co dzień.

            Łączymy działania wychowawczo-edukacyjne z tradycyjnym corocznym udziałem
            w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA. Dzieci oraz uczniowie wraz z opiekunami przeszli przez ulice naszej miejscowości w kamizelkach odblaskowych. Sprzątaniem „naszego świata”
            w kamizelkach odblaskowych propagowaliśmy potrzebę używania ich na co dzień wśród rodziców oraz mieszkańców wsi.

            Wszyscy uczniowie szkoły uczestniczyli w zintegrowanych działaniach promujących bezpieczne zachowania na drodze. Część działań wzajemnie się uzupełniała lub przeplatała.

            Tradycyjnie w naszej szkole pierwsze rozmowy o bezpiecznej drodze do szkoły
            i z powrotem odbywają się na początku września (pierwsze spotkanie z wychowawcami
            w dniu inauguracji roku szkolnego oraz na zajęciach). Dzieci z oddziału przedszkolnego oraz klasy I, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych, obejrzenia filmu edukacyjnego oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych (sygnalizatory świetlne, znaki drogowe) odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę – w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).

            Dzieci z klas I-III, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych, odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę –
            w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). W tym roku mogły podziwiać
            i testować w praktyce nowe chodniki i przejście dla pieszych w pobliżu szkoły, wykonane
            w ramach modernizacji ulicy Szkolnej (dużej inwestycji gminnej). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).

            Uczniowie uczestniczyli również w cyklu zajęć na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, praktycznie poznali zasady przechodzenia przez jezdnię w czasie wycieczek
            w pobliżu szkoły, poznawali wybrane znaki drogowe (ćwiczenia). Wybrane elementy poruszania się po drogach publicznych ćwiczyli także w niecodziennych dla siebie warunkach – w czasie wycieczki do Ojcowa oraz Krakowa przypomnieli poznawane w czasie zajęć zasady w ruchu miejskim.

            Działania wychowawców związane z przypominaniem zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych są prowadzone przez cały rok szkolny (zwłaszcza przed przerwami w zajęciach szkolnych: świętami, feriami, wakacjami).

             

             

             

        • Jaki plan na jesień mają zwierzęta? / Co mogę robić jesienią? / Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? / Dzien Listonosza / Dzień owoców i warzyw.
          • Jaki plan na jesień mają zwierzęta? / Co mogę robić jesienią? / Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? / Dzien Listonosza / Dzień owoców i warzyw.

          • W minionych tygodniach dzieci dowiedziały się:
            - jak się ubrać stosownie do pogody;
            - jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi;
            - dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia;
            - jak się nazywają członkowie rodziny i jakie relacje ich łączą;
            - jak zachować się na cmentarzu;
            - co to jest drzewo genealogiczne;
            - jakie prawa i obowiązki mają dzieci ( prawa dziecka są chronione przez międzynarodowe instytucje, które dbają o to, aby w każdym miejscu na świecie te prawa były przestrzegane);
            - jakie czynności najczęściej wchodzą w zakres ich obowiązków;
            - jakie są jesienne zwyczaje zwierząt;
            - jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę;
            - jak wykonać przestrzenną pracę plastyczną;
            − jak wyglądają i jakie zwyczaje jesienią mają wybrane zwierzęta, m.in. wiewiórki, niedźwiedzie, ptaki, zające i jeże;
            - jakie są głosy różnych ptaków;
            − jakie są jesienne przysmaki wiewiórek, zajęcy, jeży i ptaków;
            − jak jesienią zmieniają się futra wiewiórki i zająca;
             − które zwierzęta zasypiają na zimę, a które nie zasypiają.


            Dzieci poszerzyły swoją wiedzę w temacie pożywienia ptaków, wiewiórki, czy jeża, oglądały nasiona i je nazywały. Zapoznały się z ich przygodami jesiennymi oraz przygotowaniami do zimy. Już wiedzą, że wiewiórka zasypia tylko w trakcie największych mrozów i gromadzi pożywienie wszędzie zupełnie zapominając o poprzedniej kryjówce, przez co wiele nasion zostaje przez nią zasadzonych i nie zjedzonych, a dzięki temu mamy nowe piękne drzewa.
            Dzieci wiedzą już które ptaki przylatują do Polski na zimę, które u nas zostają, a inne odlatują do ciepłych krajów tj. Afryka. Zapoznały się z odgłosami ptaków i wybrały tego, który im się najbardziej spodobał. Przedszkolaki dowiedziały się, które zwierzątko zapada w sen zimowy, a które nie, oraz jak zwierzęta robią zapasy na zimę. Czy każde zwierzątko zmienia futerko na zimę i czy gromadzi tłuszcz, oraz po co im taka zmiana jest potrzebna, czy taka zmiana chroni je przed czymś? Same uczestnicząc w zabawie ruchowej pt. „Znajdź futrzaka” mogły się przekonać jak ciepło i przyjemnie mogą mieć zwierzątka w swych futerkach.